Siguranța copilului în mașină nu e neapărat un subiect la moda, dar ar trebui să existe pe agenda fiecărui părinte sau viitor părinte.
Fiind parinti responsabili, cu totii stim cat de important este sa ne crestem copiii sanatosi si in siguranta.
Suntem o tara paradoxala in care se pare ca unul din criteriile importante dupa care ne ghidam este parerea celorlalti, dorindu-ne mai mult admiratia sau invidia vecinilor decat lucrurile practice, care pe pot face viata frumoasa.
In fiecare zi in care imi duc sau imi aduc copii de la scoala, vad masini scumpe, de la marci prestigioase, SUV-uri sau limuzine. Din pacate insa, in interiorul acestor masini, intr-o proportie de 90% copii micuti (din ciclul primar) sunt transportati de cele mai multe ori pe scaunul din dreapta, sau, in cel mai bun caz, pe bancheta din spate, evident fara scaune sau inaltatoare auto si nici macar asigurati cu centura masinii.
S-ar putea ca aceste mamici sau tatici sa fie niste conducatori auto excelenti, dar ei nu sunt singuri in trafic. Pe drum circula o sumedenie de masini conduse de soferi obositi, soferi care au consumat alcool, sau pur si simplu soferi neatenti. E suficienta o singura frana brusca si pretiosul pasager din masina poate fi proiectat prin parbrizul autovehiculului. Apoi restul e tacere…
Mai conteaza oare, intr-un astfel de moment, cat de frumoasa si buna e masina ta nemteasca si cat de mult te invidiaza vecinii ca ai avut bani sa o cumperi?
Cred ca acesta e motivul pentru care Noul Cod Rutier care a intrat in vigoare din 15 februarie 2015 reglementeaza mult mai strict transportul micilor pasageri .
Iata care sunt modificarile referitoare la transportarea copiilor cu vârsta de până în trei ani şi sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 11/2015 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 35 din 15 ianuarie 2015.
Iata exact textul legii:
„Art. 97.
(1) Copiii cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri, denumite în continuare sisteme de siguranţă, doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.”
- La articolul 97, după alineatul (1) se introduc zece noi alineate, alineatele (11)-(110), cu următorul cuprins:
„
(11) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazul transportului în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi, dacă în acesta din urmă copilul ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. Transportul copilului în vârstă de până la 3 ani, în acest caz, se realizează sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul.
(12) Copiii cu o înălţime de peste 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă poartă centuri de siguranţă pentru adulţi, reglate astfel încât să nu treacă peste zona gâtului sau feţei, ori dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.
(13) Prin dispozitiv de fixare în scaun pentru copii, în sensul prezentului articol, se înţelege un ansamblu de componente capabil să fixeze un copil în poziţia şezut sau culcat, care poate cuprinde o combinaţie de chingi ori elemente flexibile cu o cataramă de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere şi, în unele cazuri, un scaun suplimentar şi/sau un scut pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv parţial de fixare în scaun utilizat împreună cu centura de siguranţă cu rol de prindere a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fără a se limita la acestea, scaun de siguranţă pentru copii, pernă de înălţare, care poate fi folosită împreună cu o centură de siguranţă pentru adulţi, portbebe-coşuleţ pentru sugari, scaun pentru sugari, chingă de ghidare, precum şi centură şi sisteme de centuri pentru copii.
(14) Dispozitivul de fixare în scaun pentru copii prevăzut la alin. (1) şi (12) trebuie să fie omologat şi adecvat pentru caracteristicile fizice ale copiilor. Clasificarea, reglementările privind standardele de omologare şi utilizarea acestor dispozitive în funcţie de grupele de masă şi componenţa sistemelor sunt prevăzute în anexa nr. 1F.
(15) Dispozitivul de fixare în scaun pentru copii se instalează pe locurile din spate ale autovehiculului, în conformitate cu instrucţiunile de montare furnizate de către producătorul acestuia, cum ar fi manual, prospect sau publicaţia electronică cu instrucţiuni care indică în ce mod şi în care tipuri de autovehicule poate fi folosit sistemul în condiţii de siguranţă.
(16) Prin excepţie de la prevederile alin. (15), tipurile de dispozitiv de fixare în scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului, pot fi montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea cu faţa spre direcţia opusă direcţiei normale de deplasare a autovehiculului se instalează pe acest loc doar în situaţia în care conducătorul dezactivează airbagul frontal corespunzător locului, chiar şi în cazul autovehiculului prevăzut cu un mecanism care detectează în mod automat prezenţa dispozitivului instalat şi blochează declanşarea airbagului frontal corespunzător locului, sau dacă autovehiculul nu este echipat cu airbag frontal corespunzător locului.
(17) Dispoziţiile prevăzute la alin. (16) se aplică în mod corespunzător şi în cazul tipurilor de dispozitiv de fixare în scaun pentru copii care, potrivit instrucţiunilor producătorului, pot fi montate inclusiv pe locul din faţă destinat pasagerilor prin orientarea cu faţa spre direcţia normală de deplasare a autovehiculului.
(18) Se exceptează de la obligaţia de a fi fixat sau prins cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii ori de a purta centura de siguranţă pe timpul transportului copilul pentru care
este eliberat un certificat medical de scutire pe motiv medical grav în care să fie menţionată afecţiunea care contraindică purtarea acestor sisteme de siguranţă.
(19) Transportul copilului în condiţiile prevăzute la alin. (18) se realizează pe locurile din spate ale autovehiculului. În cazul copilului în vârstă de până la 3 ani, transportul se realizează sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul.
(110) Conducătorul de autovehicul care transportă un copil în condiţiile prevăzute la alin. (18) are obligaţia să aibă asupra sa certificatul medical, în conţinutul căruia trebuie să fie menţionată durata de valabilitate a acestuia. Dispoziţiile prevăzute la alin. (6) se aplică în mod corespunzător.”
- La articolul 97, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21)-(23), cu următorul cuprins:
„
(21) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), copiii în vârstă de până la 3 ani pot fi transportaţi sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul, în autovehicule destinate transportului public de persoane, precum şi în taxi dacă în acesta din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă.
(22) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), copiii în vârstă de până la 3 ani pentru care este eliberat certificatul medical prevăzut la alin. (18) sunt transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă pe locurile din spate ale acestuia, sub supravegherea unei persoane, alta decât conducătorul de autovehicul. Dispoziţiile prevăzute la alin. (110) se aplică în mod corespunzător.
(23) Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunele din faţă.”
Si pentru ca legea mentioneaza clar ca aceste scaune auto trebuie sa fie omologate, verificati ca modelul cautat are eticheta portocalie care include toate informatiile referitoare la grupa de greutate pentru care este omologat scaunul auto, standardul ECE.R44/04 sau R129, numarul de lot al produsului, codul tarii in care s-a facut omologarea.
Un ghid practic de alegere a scaunelor auto pentru copii găsiți AICI.
Sper ca v-a fost de folos articolul meu si va urez, alaturi de toata echipa ErFi Romania sa calatoriti in siguranta!
Sfaturi despre transportul în siguranță al micilor pasageri găsiți și AICI.
Te-ar mai putea interesa si …